top of page

Jouw hart. Mijn hart.


Mijn eerste journal.. in de afgelopen tijd vroeg ik me af waar te beginnen, er zijn zoveel interessante, leuke, mooie dingen om te delen! Maar ik wil beginnen met iets te schrijven over mijn keuze voor het nieuwe logo van Lifeconnections: het hart!

Jouw hart. Mijn hart.

Het is bezongen: een hart van steen, een gebroken hart, het houten hart, week van hart, op je hart (of was het nou ziel?) getrapt, het hart wat je in de keel kan kloppen, het hart wat van schrik overslaat, het hart van houden van, het hartje met een pijl erdoor als teken van verliefdheid, het hart als teken van leven.

Ongetwijfeld ben ik er een aantal vergeten, maar duidelijk is wel: het hart wordt is veel besproken en verwijst naar de kern van ons zijn – ieder voor zich en ook samen verbonden, want het hart gaat ook over relaties, verbindingen.

Daarom zijn er in het logo ook twee harten te zien. Het leven kan niet zonder verbinding ontstaan en bestaan.

Wat leeft er in jouw hart? Ken je je eigen hart, je verlangens, zijn er nog plekjes die verborgen zijn, of waar je liever niet komt? Je hoeft je niet bewust te zijn van sommige dingen – en misschien zijn we juist vaak onbewust. Maar onbewust betekent niet afwezig. En aanwezig zijnde, nemen ze ruimte in en oefenen ze ook (on)bewust invloed uit.

Plaatsen waar je liever niet komt, ga je uit de weg, soms met een grote bocht er omheen. Maar het gegeven dat je er omheen gaat, laat al zien dat het invloed heeft. Het zorgt voor een mate van onvrijheid telkens wanneer je in de buurt komt: niet daarheen, omrijden! Na verloop van tijd kun je er zo aan gewend zijn geraakt, dat het jezelf niet eens meer opvalt – het lijkt niet meer te bestaan. Het leven gaat door en die plaats verdwijnt naar de vergetelheid, alsof deze niet meer bestaat. En ongemerkt is de wereld een stukje kleiner geworden.

In mijn eigen leven ben ik dit tegen gekomen en heb ik plaatsen in mijn hart ‘herontdekt’. Plaatsen die ik niet (meer) kende, plaatsen waar ik een hek omheen had gezet met aan de buitenkant allemaal vrolijke, zonnige afbeeldingen… Afbeeldingen die aan de binnenkant heel andere kleuren kenden. Een intensief proces volgde. En nu, na verloop van tijd kan ik zeggen dat ik blij ben met wat ik (her)ontdekt heb. Daar waar de wereld kleiner was geworden, is deze nu groter geworden (en groeit nog), kan ik vrij rondreizen en ik voel me een completer mens.

Ken je dat verlangen naar vrijer, completer mens-zijn? Ik zou het fantastisch vinden wanneer je mee reist via mijn journals, deelneemt aan één van mijn workshops of dat we elkaar eens ontmoeten in een persoonlijk gesprek.

Mijn missie is je uit te dagen je eigen hart te verkennen en te leren kennen. Mild te zijn voor jezelf in dit proces, ontdekkingen te doen en waar je dat wilt te kunnen kiezen om het anders te gaan doen. Gun jezelf dat cadeau, die verwondering. Laat angst je niet misleiden. Ga op zoek met als doel een completer en vrijer mens te worden!


Jacq's Journal

Recent Posts
Delen?
bottom of page